Aktuálne spravodajstvo - Mesto Piešťany
Zdravie
Prerušovaný spánok môže spôsobovať Alzheimerovu chorobu
BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) - Ľudia trpiaci nespavosťou majú podľa najnovšieho výskumu náchylnosť k problémom s pamäťou. Vedci skúmali 100 ľudí vo veku 45 až 80 rokov, ktorí netrpeli demenciou. Zdá sa, že nepokojný spánok je spojený s hromadením amyloidných plakov, ktoré sú znakom Alzheimerovej choroby, v mozgu ľudí, ktorí zatiaľ nemajú problémy s pamäťou, vyhlásila lekárka Yo-El Ju z Lekárskej univerzity v St. Louis. Spánok účastníkov výskumu monitorovali prístroje a vedci tiež skúmali ich špeciálne denníky a dotazníky. U tých, ktorí sa cez noc často budili, pozorovali väčšie množstvo amyloidných plakov. Tie sa môžu tvoriť už 10 až 15 rokov pred tým, ako sa začnú prejavovať symptómy demencie. Účastníci v posteli ležali až osem hodín, no priemerne spali len šesť a pol hodiny z tohto času. Amyloidné plaky pozorovali u 25 percent z nich. Najčastejšie šlo o ľudí, ktorí spali menej ako 85 percent z času stráveného v posteli a tých, ktorí sa zobudili viac než päť ráz za hodinu. Monitorovacie prístroje zrejme počet zobudení nezaznamenali presne, ale podľa Ju je bežné, že sa ľudia v noci budia pomerne často bez toho, aby si to pamätali. Yo-El Ju však upozorňuje, že z tohto výskumu ešte nemožno vyvodiť závery. Potrebujeme dlhodobý výskum, musíme sledovať spánok jednotlivcov po celé roky, povedala. Takto chce zistiť, či prerušovaný spánok vedie k usádzaniu amyloidov, alebo či to je naopak. Možné totiž je aj to, že zmeny v mozgu v ranom štádiu Alzheimerovej choroby vedú k nespavosti. So svojím tímom plánuje objasniť, či by manipulácia spánku mohla slúžiť ako prevencia Alzheimerovej choroby.
S láskou k vášmu tráveniu
BRATISLAVA 13. februára (WBN/PR) - Hovorí sa, že láska prechádza cez žalúdok. Lahodne pripraveným jedlom vraj oslovíme nielen chuťové poháriky svojho miláčika, ale poľahky si ním podmaníme aj jeho srdce. Sýtočervené srdiečka rôznych veľkostí sa bezprostredne viažu k druhému mesiacu nového roka, kedy si zamilovaní partneri vymieňajú slovká lásky a obdarúvajú sa valentínskymi darčekmi. Originálnym prekvapením je zaručene romantická valentínska večera pri sviečkach. Aby sa láskou naplnený večer nezmenil na večer nafúknutého bruška, vždy je dobré mať po ruke výživový doplnok Gastroval® založený na čisto rastlinnej báze, ktorý pomôže utíšiť prípadné tráviace ťažkosti vašej milovanej polovičky. Nenechajte si pokaziť valentínsku večeru! Aj vy sa trápite, čím potešíte svojho partnera na Valentína? Nápaditým darčekom je valentínska večera v príjemnom prostredí s romantickou hudbou a podmanivým jedlom, so stolom ozdobeným lupeňmi červených ruží a vonnými sviečkami. Či už siahnete po obľúbenom recepte vášho miláčika alebo podľahnete exotickému jedlu z cudzej kultúry, majte na pamäti princíp správneho stravovania. Vo večerných hodinách odporúčame podávať pokrmy z ľahšie stráviteľných surovín, aby sa vysnívaný valentínsky večer nezmenil na večer tráviacich ťažkostí. Sladký dezert v závere stolovania môže výrazne ovplyvniť priebeh celého večera. Cukrovú maškrtu vystriedajte za romantickú prechádzku večerným mestom. Ak nedokážete odolať dobrotám valentínskeho stola, romantická atmosféra sa poľahky môže zmeniť na žalúdočnú nervozitu, ktorej výsledkom je nielen bolesť žalúdka, ale aj pálenie záhy. Nezúfajte, pri ľahších tráviacich ťažkostiach je vhodný nový výživový doplnok na podporu trávenia Gastroval®, prírodný prípravok s enzýmami a extraktmi z liečivých rastlín, ktoré komplexne napomáhajú tráviacemu systému a ochrane buniek pečene pred škodlivými látkami. Odkiaľ sa vzala valentínka? Historické korene sviatku všetkých zaľúbených siahajú až do rímskych čias, do obdobia 3. storočia. Podľa dekrétu rímskeho cisára Claudia sa vojaci nesmeli ženiť, aby ich manželské povinnosti neodvádzali od príkladného plnenia vojenskej služby. S týmto nariadením sa nestotožňoval biskup Valentín, ktorý potajomky oddával zamilovaných snúbencov. Za svoju činnosť skončil vo väzení a na konci tretieho storočia, 14. februára 269 bol popravený. Stará legenda dodáva, že „patrón zamilovaných,“ Valentín zanechal pred smrťou odkaz s vyznaním svojej lásky a náklonnosti dcére žalárnika, s ktorou sa zblížil. Z tohto dôvodu je 14. február sviatkom všetkých zaľúbencov, ktorí sa zvyknú obdarúvať roztomilými valentínkami. Výživový doplnok priamo z prírody Gastroval® je originálny prípravok, ktorý má vďaka svojmu zloženiu - enzýmy EnzyBlend, extrakt semien pestreca mariánskeho, koreň horca žltého a koreň púpavy lekárskej - pozitívny účinok na celý tráviaci trakt, a zároveň očisťuje pečeň. Gastroval obsahuje široké spektrum tráviacich enzýmov, ktoré sú aktívne pri teplote ľudského tela a nestrácajú svoj účinok v rôznych prostrediach tráviaceho traktu; rozkladajú bielkoviny, tuky, sacharidy aj vlákniny. Podporuje tak vylučovanie tráviacich štiav a žlče, a zároveň pomáha chrániť bunky pečene a pankreasu pred škodlivými faktormi. Odporúčaná predajná cena: 4,60
Ako si poradiť s nevoľnosťou
BRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) – Ak je vám zle od žalúdka, asi ťažko vôbec pomyslíte na to, že by ste niečo vložili do úst. Niektoré potraviny však dokážu nepríjemné symptómy zľahčiť. Vyberte si niečo z našej ponuky a vyskúšajte. 1. Jablko Látky, ktoré nevoľnosť spôsobili, dokáže z tela vypudiť vláknina. Ak si však dáte priveľa naraz, môže vám byť ešte horšie. Počas dňa po kúskoch jedzte ovocie bohaté na vlákninu, napríklad jablko. Ak máte problém prijímať pevnú stravu, dajte si každú pol hodinu za hlt jablkovej šťavy. 2. Krekry Jedlo bohaté na škrob ako slané krekry či chlieb pomáhajú žalúdku absorbovať kyseliny. Ak si zopár dáte predtým, ako ráno vstanete z postele, môže byť váš deň oveľa krajší. 3. Ďumbier (zázvor) Fakt, že zázvor je pri nevoľnosti a zvracaní dobrým pomocníkom, potvrdzujú aj viaceré vedecké štúdie. Uvarte si zázvorový čaj – zázvor postrúhajte a zalejte vriacou vodou. Variť by sa nemal, pretože s parou by mohli vyprchať užitočné silice. Potom len preceďťe a podľa chuti pridajte med alebo citrónovú šťavu. Pomôcť však môže aj kandizovaný alebo nakladaný zázvor, ktorý sa podáva k sushi. 4. Voda Pri nevoľnosti určite nezabúdajte na vodu a pite ju najprv po malých dúškoch. Predídete tak dehydratácii a s ňou spojenými bolesťami hlavy. Postupne sa snažte vypiť naraz stále viac vody, až kým si žalúdok úplne nezvykne. 5. Orechy Nedostatok proteínov môže nevoľnosť ešte zhoršiť, takže by ste sa mali poobzerať po potravine, ktorá ich má v sebe dostatok – napríklad orechy. Zabrať by mohlo napríklad aj arašidové maslo, ktoré vám doplní stratenú energiu. Ale stále platí, že jesť treba po malých dávkach. 6. Slepačí vývar Slepačia polievka vám môže pomôcť napumpovať telo živinami napríklad pri chrípke, ak je vám však nevoľno, môže byť na žalúdok príliš ťažká. Lepšou alternatívou je obyčajný vývar z bujónovej kocky, ktorý je hotový za pár minút. 7. Energetické nápoje pre športovcov Aj keď nepatríte k nadšencom aktívneho športovania, špeciálne nápoje pre športovcov vám môžu pri nevoľnosti pomôcť vďaka vysokému obsahu vitamínov, minerálov a ďalších živín, o ktoré váš organizmus prišiel. 8. Banány Ak je vaša nevoľnosť sprevádzaná dehydratáciou a zvracaním, siahnite po banáne, hneď ako budete schopní prijímať tuhú stravu. Ten dá totiž do poriadku hladinu draslíka vo vašom tele. 9. Mäta Už len jej svieža aróma vám urobí dobre. Pri nevoľnosti však pomôže žuvanie čerstvých lístkov mäty alebo mätový čaj. Zdroj: www.everydayhealth.com
Telesné tresty môžu viesť k zníženiu IQ či depresiám
BRATISLAVA 8. februára (WEBNOVINY) - Telesné tresty môžu spôsobiť dlhodobé vývinové poruchy u detí a dokonca znížiť ich IQ. Vyplýva to z výskumu kanadských vedcov, ktorého cieľom je poukázať na psychické dôsledky takzvaných výchovných bitiek. Výsledky zverejnili v Canadian Medical Association Journal. Vedci tento problém skúmali 20 rokov. Podľa autorov štúdie sa dôsledky telesných trestov prehliadali a v súvislosti s nimi sa uvažovalo najmä o tom, či majú rodičia na ne právo. Výchovná bitka síce už ani zďaleka nie je taká rozšírená ako pred dvadsiatimi rokmi, no mnohí rodičia ju stále používajú a jej zákaz vnímajú ako zásah do svojich práv. Tento názor je podľa Joan Durant z Manitobskej univerzity ťažké zmeniť, a to aj napriek množstvu dôkazov o tom, ako môže bitka deťom ublížiť. „Keby sme mali toľko zhodných výsledkov v akejkoľvek inej oblasti týkajúcej sa zdravia, už by sme s tým niečo robili,“ uviedla v rozhovore. Durant a ďalší spoluautor výskumu Ron Ensom vysvetlili, že telesné tresty spôsobujú detskú agresivitu či nespoločenskosť a tiež môžu viesť ku kognitívnym a vývinovým poruchám. Štúdia tiež ukázala, že sa pre ne môže zmenšiť objem sivej hmoty v mozgu v oblastiach, ktoré sú dôležité pri testovaní inteligencie. „Nielenže telesné tresty predurčujú agresivitu, ale aj problémy ako je depresia či užívanie návykových látok,“ vysvetlila Durant. Tiež upozornila na to, že neexistuje výskum, ktorý by dokazoval akékoľvek pozitíva bitia detí. Telesné tresty sú síce v 32 krajinách ilegálne, no inde, ako napríklad i na Slovensku, sa čiastočne tolerujú. V súvislosti s nimi sa hovorí najmä o tom, či je etické použiť násilie ako prostriedok výchovy k disciplíne. Durant dúfa, že vďaka tomuto výskumu sa rodičia na tento problém začnú pozerať zo zdravotného hľadiska. „Dúfame, že lekári pomôžu rodičom pochopiť, že telesnými trestami nedosiahnu to, čo chcú,“ vyjadrila sa. Takisto by bola rada, keby tomu krajiny zabránili dôslednými zákonmi. „Keby existovali dve či tri štúdie o tom, že 500 miligramov vitamínu C denne pomôže znížiť riziko rakoviny, tak by každý užíval 500 miligramov vitamínu C denne. Tu máme viac než 80 štúdií, možno viac než 100, ktoré dokazujú rovnakú vec - a my o tom stále hovoríme ako o kontroverznom,“ zhrnula.














